WW_Perlehviskeren_2079

Perlehviskeren og Natthaven ble formgitt i sommer. Det er de to første bøkene i serien om So, Julius og den humørsyke papegøyen Pappus, som gjennom vennskap og litt magi løser opp i vonde følelser som livet har å by på.

WW_Perlehviskeren_2080

Omslagene er trykket rett på hvit tekstil. Ferdigjøringen innebærer også et snev av foliering på utvalgte detaljer f.eks. fiskefinner og luftbobler på Perlehviskeren eller på stjernene som skinner over Natthaven.

WW_Perlehviskeren_2081

Fotograf Morten Henden Aamot og designer Lars Brusletto Sveen diskuterer hvordan Petter Winthers akvareller skal fotograferes. Fargene skal gjengis så likt som mulig, selvom papir og format er ganske ulike, og prosessen med å dypetse skal bli minst mulig krevende.

IMG_1014

Perlehviskeren ror over vannet med fargejusteringsverktøyene til Morten.

IMG_1009

Opptakene ble gjort i fotostudio til Tanken Bak i Villa Fredheim på Blommenholm.

Perlehviskeren og Natthaven av Cathrine L. Wilhelmsen
med illustrasjoner av Petter Winther

Design og sats Munch design
Omslagsillustrasjoner Petter Winther
Foto Morten Henden Aamot
Manusveiledning Nye Tillen ved redaktør Ingrid Melfald Hafredal
Trykk 07 Media
Innbinding og ferdiggjøring av omslag Bokbinderiet Johnsen

 

 

 

13435311_1295135643849171_1543191686595123222_n

Min Boutique i Sandvika. Etter spesialtilpasning hos Lysaker Glass er skiltet til sykkelen for Min Boutique i Sandvika på plass og innehaver Gro er fornøyd.

13445265_1295135650515837_1090495776198273432_n

Sykkelen er på plass foran Min Boutique i Sandvika med nytt skilt.

13445434_1295135700515832_2037515691516834478_n

07 media trykket skiltet og Lysaker Glass ved Lise og Leszek på Stabekk tilpasset og monterte. Nå står sykkelen på sin plass foran Min Boutique i Sandvika.

13432394_1295135703849165_7766644523988430454_n

Leszek fra Lysaker Glass hjelper til med finjustering og montering av skilt for Min Boutique som selger undertøy, klær og smykker i Sandvika.

julie

Julie Gjeruldsen jobber med designoppgaver og research hos Munch design. Hun startet i mai og lever opp til forventningene. Vi gleder oss over å ha henne innom noen timer i uken og ser at dette blir et godt samarbeid.

Velkommen til Julie!

Diktbok med gjennomskinnelig omslag, materie i 1+1 farger. Bronsefolie på tittelene og sort tekstilbånd i ryggen.

Forfatteren Jon Fosse fikk nordisk råds litteraturpris høsten 2015. Han har skrevet dikt om panelene i bronsedøren til Oslo domkirke. Diktene er tonesatt og ble fremført av Oslo domkirkes guttekor i anledning 20-årsjubileet for korets grunnleggelse. For å gratulere både koret og forfatteren gav Oslo domkirke ut en liten gavebok med diktene. 50 av de 500 eksemplarene ble signert av forfatteren og diktboken er en gave til gode samarbeidspartnere og frivillige som støtter Oslo domkirkes arbeid.

Bokenens omslag er gjennomskinnelig papir, tittelen «Lysande mørker» er i bronsefolie. Materien er sort trykk på ubestrøket papir. Boken ble limfrest og et sort tekstilbånd binder inn ryggen.

Områder ved Høvik Verk vel. Oslofjorden og gamle verksbygninger på Veritas.

Kortreist historie er noe vi har fått være med å formgi flere ganger. Det er nært og fint og få lære om de små detaljer og store avgjørelser som har betydd mye for et lokalmiljø eller en forening.

I 2011 designet vi og var medredaktør for boken «Blommenholm i 100 år». Den fikk diplom i bokkonkurransen «Årets vakreste bøker». I 2015 markerer Høvik Verk vel sitt jubileum og har stått bak en bokutvivelse som vi er veldig stolte av å ha vært med på. Særlig etter jubel ved utdelingen til beboerne. Akkurat nå er vi midt i et prosjekt for idrettslaget Heming og ser at det kan bli en vakker bok om sport og tilknytning til lokalmiljøet.

Dette vil vi gjerne gjøre mer av og håper på flere oppdrag innenfor denne sjangeren.

 

I samarbeid med Thomas Møller kulturproduksjon har vi laget gi-bort-artikler for prosjektet Ibsen Sitat 2014. Sparebankstiftelsen DNB har tidligere fått laget sitatene som er nedfelt i fortauet på Karl Johan. Her kan spaserende lese både kjente og ukjente sitater av Ibsen. Sommerens prosjekt, i regi av Thomas Møller (kulturthomas.com), er å øke folks interesse for sitatene på en lystig måte. Dette gjøres med gi-bort-artikler, skuespill, dans, vandrende Ibsen-figurer og utstilling i Nasjonaltheatret.

Ibsen_sitat_notisblokk

«Evigt ejes kun det tabte!» (Brand) eller «Det er ikke lovprisninger eller tilslutning, jeg tørste efter. Men forståelse. Forståelse.» (Brev til redaktør Amandus Schibstedt 27. mars 1888).

Ibsen_sitat_Even

Vi laget en notisblokk som er inspirert av innbindingen på en ibsensk førsteutgave med preget mønster og gullfolie. På blokkens sider står alle sitatene fra Arbinsgate 1 til Grand Hotell på Karl Johan. Dette var ruten Ibsen gikk hver dag for å stille sitt ur etter klokken på urbygningen på universitetsplassen og innta et måltid på Grand Café.  Møt opp på Karl Johan og få et gratis eksemplar. Arrangementene finner du oversikt over på facebook: Ibsen Sitat #2014

Ibsen_sitat_turister

Vi har også tegnet Ibsens hode som pryder de røde ballongene som deles ut. Alle foto: Thomas Møller

Betegnelsen Kulturfyrtårn Bærum kommune deles ut til utvalgte kulturvirksomheter i Bærum for inntil 4 år av gangen og innebærer både en utmerkelse og økonomisk støtte. Kulturfyrtårn-organisasjoner viser et særlig engasjement og evne til videreformidling innenfor sine felt.

Munch design fikk i oppdrag å formgi et emblem for ordningen. Vi valgte å bruke lyset fra fyrtårnet som symbol i emblemet. Det er lyset som stråler ut og danner en del av bokstaven «K». Emblemet er tegnet for å fungere sammen med, men ikke forveksles med, kulturorganisasjonenes egne logoer.

Kulturorganisasjonene som kommer inn under ordningen, skal synliggjøre og markere sin posisjon som Kulturfyrtårn enda tydeligere ved å bruke emblemet. Ordningen er et kvalitetsstempel, og Kulturfyrtårnene vil virke som inspiratorer for andre kulturorganisasjoner.

Benning_MJI_launch

Benning_skiltmaker

Ved juletider 2013 fikk vi i oppdrag å formgi en logo for Myanmar Journalism Institute. Dette er en nyopprettet skole i Myanmars hovedstad Yangôn. Prosjektet er et sammarbeid mellom flere internasjonale aktører som Unesco, Deutsche Welle AkademieCanal France International, the Fojo Media Institute og the Forever Group. I sommer var det lansering og skolen har fått laget både skilt og kaffekrus med logoen. Under er de første studentene med hvert sitt krus i hånden. Foto: Patrick Benning

Benning_MJI_first_students

Benning_MJI_mugs

 

Pappkrus

Et pappkrus har et kort liv som bruksgjenstand. Det fylles, drikkes og blir til avfall etter noen minutters nytelse. Pappkrusets hvilested er som oftest akkurat der dets brukbare liv tok slutt. Der det hensettes er starten på et nytt kapittel.

Pappkrus

Den siste reisen begynner i en vinduskarm, på et biltak, rett i rennestenen og sjelden i avfallsdunken. Fra sin nye plass kan det danse i vinden, bli klemt flat av et bildekk, flyte som et skip på en elv av regn, speile seg i sølepytten eller forsvinne under en dyne av sne for først å dukke frem som et sikkert vårtegn.

Pappkrus

Pappkrusets form og farger består. Det trosser elementene og lyser opp mot asfalt, kamuflerer seg på løvdekte gressplener og danner silhouetter mot ulike byrom.

Høstblader med kamuflert pappkrus

Noen samler på frimerker og andre går tur med hunden. Christine går tur og samler fotoopplevelser av vakre, brukte og dødende pappkrus. En vakker pappkruskomposisjon i riktige omgivelser kan gjøre dagen fullkommen.

Pappkrus

 

OF_gruppefoto_20130222_0046_web

Ny sesong, ny sjefdirigent, ny administerende direktør og nytt gruppefoto av Oslo-Filharmoniens musikere. Munch design arrangerte ombygging av podiet i Store Sal i Oslo Konserthus fra brun konsertscene til hvitt fotostudio. Fra tidlig morgen og frem til kl. 11 var alle assistenter, administrasjonen, Oslo-Filharmoniens og Oslo Konserthus podieeksperter, stillasmontører, designer og fotograf i eksalterte forberedelser før musikerne strømmet inn på scenen.

OF_gruppefoto_20130222_0025_web

Alle hadde fått utdelt blå skosokker for at fotopapiret skulle vare lengst mulig. Lys, oppstilling og smil ble testet før den nye sjefdirigenten Vasily Petrenko kom seilende inn som rosinen i pølsen. 15 minutter senere, noen hektiske samtaler over walkie-talkien mellom designer på podiet og fotograf på galleriet og gruppebildet var i boks. Så var det bare å rive ned alt papiret, det hvite sceneteppet og tilbakestille podiet i tide til kveldens konsert.

OF_gruppefoto_20130222_0015_web