Munch design

Om Munch

Tjenester

Munch design formgir logoer, grafiske profiler og designer for trykte og digitale medier. Målet er å skape engasjement gjennom kvalitet og tillitsfulle arbeidsforhold til våre oppdragsgivere – så oppnår vi sammen resultater som fungerer.


Logo og grafisk profil

Tenk deg at du har en ansatt som jobber dag og natt og ivaretar markedsføringen i alle kanaler.

Der har du logoen og den tilhørende grafiske profilen. Dette rammeverket, når det er utformet slik at det er lett å bruke og engasjerer de ansatte, sørger for kontinuerlig synlighet – i markedet, stikker seg ut på bransjekartet og sørger for at budskapet når ut til bedriftens målgrupper. Munch tegner logoer og utvikler og videreutvikler grafiske profiler.

Usikker på hvor du vil starte? Ta kontakt, så møtes vi. Selve utviklingsprosessen er nemlig noen av det nyttigste og morsomste – la oss dra sammen på en strategisk reise i farger, skrifttyper, former, uttrykk og kommunikasjon.

 

Trykksaker

En trykksak er håndfast. Det er godt å lese på papir. Ofte jobber digitalt og trykt materiell side om side.

Hva betyr en trykksak i din virksomhet? Dokumentasjon som settes sammen til en rapport? En brosjyre, flyer eller en folder som skal selge og beskrive bedriften? En informasjonstrykksak, som et produktark eller et konsertprogram? Kanskje trenger firmaet en annonse i avis eller magasin – eller kanskje et eget magasin for å knytte tette bånd med kunder, leverandører eller samarbeidspartnere? Ikke alle er digitale, og en trykksak kan gi et pusterom og den roen som skal til for å overbevise kunden.

 

Digital markedsføring

Gi kundene tillitvekkende opplevelser og gode førsteinntrykk via dine digitale kanaler.

Digitale kanaler er hovedmøteplass med kunden for mange. Ofte er det gjennom nettsiden, Facebook-siden, Instagram eller andre sosiale medier at kunden oppdager produktet eller søker etter mer informasjon. Vi utvikler alt fra enkle til komplekse nettsider. Nettsiden vil fungere like godt på mobil, som på desktop. Vi gjør sidene dine søkemotoroptimaliserte, så flere kunder finner deg på søkemotorer som Google. I tillegg designer vi bannerannonser og profiler for annen digital markedsføring, som Facebook, Instagram, nettmøtebakgrunner og filtre for ulike sosiale medier.

 

Produkter

Knallrosa beachflagg, mykt kosedyr eller kjempebok?

Festival, messe, butikk, ustilling i bedriftens lokale – det finnes alt fra standardløsninger til spesialutformede muligheter. For et forlag laget vi en kjempebok i papp. Den viste historien bak Norges eldste bok og stod utplassert i Nidarosdomen. Museumsbutikken i Munchmuseet ønsket et kosedyr. Resultatet ble en dompap formgitt med utgangspunkt i Edvard Munchs historie og tegninger. For orgelfestivalen i Stavanger er viktig å markere dører så publikum lett finner veien i festivalhelgen – løsningen ble rosa beachflagg.

Det er utallige måter å nå frem på gjennom profileringsartikler. Det vi synes er særlig spennende, er å finne slike produkter som er tilpasset bedriften. Gjennom våre kontakter kan vi lete frem god kvalitet og gi produktet en historie. Dermed vil det kanskje også ha lengere levetid hos den som mottar det.

 

Videreutvikling

Har du en logo, men mangler rammeverket? Eller står du fast i tolkningen av et profilprogram?

Om du jobber for en organisasjon eller driver et firma, må budskapet ditt treffe målgruppen. Mye markedsføring kan du gjøre selv med de riktige verktøyene. Vi utvikler malverk i Adobe-programmene, i online-publiseringsløsninger eller i Office-pakken. Så kan du selv produsere det du har behov for. Bare å rydde i en PowerPoint-mal kan få frem budskapet på en mer forståelig og attraktiv måte. Våre trenede øyne ser helheten i farger, skriftetyper, bilder og linjer, og du får en boost i din måte å fremstå på. Eller har du en logo, men ingen andre grafiske knagger? Da hjelper vi deg med å fylle garderoben med gode og nødvendige grafiske elementer. River du deg i håret over logovarianter og fargepaletter og synes tolking og utnyttelse av eksisterende profilprogram er et slit? Da kan vi kanskje lette trykket og gi deg en mer behagelig hverdag ved å tolke sammen med deg.

 

Tekst, språk og tegn

Vi har norsk som morsmål, men gjennom årene har vi satt trykksaker og nettsider på over 30 ulike språk.

Hos oss jobber Lars som også kan språkvaske, korrekturlese og oversette. Vi kan også gi deg innspill på slogans, motto, firmanavn, sitater, ingresser og lengre tekster. Har du en språklig utfordring til oss, kanskje? Eller vil du ha orden i komma og annen tegnsetting?

For kirker og konsertarrangører har vi bidratt med oversettelser fra latin, tysk, fransk, tysk, svensk, engelsk. For organisasjoner, kommuner og andre som jobber med minoriteter, har vi og vår nærmeste samarbeidspartner Nano design satt imformasjonsmateriell på så forskjellige språk som engelsk, samisk, russisk, arabisk, somalisk, persisk og tigrinya – og mange av disse har egne alfabeter.

Og musikk: Trenger du vakker notesats til en komposisjon du skal gi ut? Eller skal gi ut en bok om musikk? Lars setter noter for kor og ensembler.

 

Bokdesign og omslag

En samler ble anbefalt å komme til oss. Han hadde et ferdig Word-manus og 800 bilder. Men hvordan settes det sammen til en attraktiv bok? Vi fryder oss over å vite om formater, papir, skrifter, innbinding og alt som trengs for å lage vakre bøker.

Boken Floats til samleren ble et verk som synes i hyllen, men godt kan ligge fremme på bordet og blas i av flere enn andre samlere. For foreninger og organisasjoner har vi bidratt med å gi råd om manus og hvordan de kan gå frem når det bearbeider tekster og samler inn materiale. Mer enn en gang har vi fått høre at vi «lager gull av gråstein». Det er ofte dette grafisk design handler om: å se det andre ikke ser, presentere det på en ny og annerledes måte. Og noen ganger finne visuelle løsninger for det forfatteren eller forlaget ønsker å fremheve.

Omslagsdesign er et av de viktigste verktøyene for å vekke lese- og kjøpelysten. Når vi ikke formgir hele boken, er det ekstra viktig med en tett dialog og tillit mellom designer og redaktør/forfatter. For Gyldendal Akademisk løser vi flere omslagsnøtter hvert år ved å bruke gode bilder, tegne illustrasjoner, tenke ut typografiske eller geometriske løsninger.

Bøker er til å holde i hånden. Noen skal blas i, noen er dokumentasjon, og andre leses fra perm til perm. Forlaget og forfatteren ønsker best mulig salg. Det oppnås ved å lage omslag som treffer målgruppen og innhold som appellerer til å bli lest. Leseren vil nyte boken enten det er en fagbok, en roman, en barnebok eller en kaffebordsbok. Jubileumsboken Blommenholm i 100 år, som fikk utmerkelsen diplom i Norges bokdesignkonkurranse «Årets vakreste bøker».

Om designerne i Munch og Nano

Ett designhode er bra, to er bedre og flere er brilliant! I Munch design jobber to designere, som deler kontorpult med Nano design. Som oftest løser vi designoppgaver på tvers av designbyråene. For våre kunder er det en berikelse, og for oss blir arbeidet dobbelt så givende.

Christine er daglig leder og designer i Munch
I designhverdagen har Christine hovedansvar for sosiale medier, logodesign, profilutvikling og prosjektstyring av juniordesignere. Hun jobber med kunder som Oslo domkirke, Gyldendal, Likestillings- og diskrimineringsomnudet, Bærum næringsråd, Bærum bibliotek mfl.

Lars er art director i Munch
I designhverdagen jobber Lars med nettsider, bokdesign, tidsskrifter/magasiner, presentasjons­design, layout og trykksaker for kunder som Oslo domkirke, Mindshare, Antirasistisk senter, MiRA-senteret, Viken teaterråd og flere kor, musikere og konsertarrangører.

Kjerstin er daglig leder og designer i Nano
I designhverdagen har Kjerstin hovedansvar for nettsider, grafiske profiler, årsrapporter og malverk i Office-pakken. Hun jobber med kunder som Oslo kommune, Regionalt ressurssenter for vold og traumatisk stress og selvmordsforebygging (RVTS), Grønn vekst, Datatilsynet, Unil, Kantar, Transparency International mfl.

Nano + Munch jobber fra samme rom og kontorpult i autentiske og vakre Villa Fredheim ved Sandvika i Bærum. Vi reiser ut til våre kunder i Oslo og Viken, men kan også treffes på online møtekanaler eller holde møter og kurs i Villa Fredheim. Christine og Kjerstin studerte kunstfag og deretter visuell kommunikasjon ved samme studiesteder. Etter noen år med forskjellige erfaringer, sitter de altså sammen igjen og med Lars som en del av det faglige teamet.

Våre kunder

Munch + Nano har mellom seg vidunderlig mye erfaring. Siden 2000 har begge designbyråene jobbet med ulike bransjer og type prosjekter. I den tiden vi har samarbeidet har vi lært hverandres kunder å kjenne og disse nyter godt av flere designeres erfaring og kompetanse.

Eksempler på bransjer og kunder vi jobber med:

Organisasjoner og foreninger Oslo domkirke, Antirasistisk senter, MiRA-Senteret, Bærum næringsråd, Viken teaterråd, flere kirker, kor, musikere, festivaler og konsertarrangører innenfor klassisk musikk

Det private næringsliv Oak Estates, Mindshare, Unil, Kantar, forlag (Gyldendal, Verbum, Vigmostad & Bjørke, private/personlige forlag)

Offentlige etater Likestillings- og diskrimineringsombudet, RVTS Øst, Datatilsynet, Bærum bibliotek, Oslo kommune, Datatilsynet

 

Foto, film og animasjon

Spør oss gjerne om foto, film og animasjon. Vi gjør mye selv, men har tilgang til å gi gode referanser på områder vi ikke selv dekker.